• BIST 108.930
  • Altın 154,537
  • Dolar 3,8239
  • Euro 4,5220
  • Rize 12 °C
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 0 °C
  • Trabzon 12 °C
  • Samsun 8 °C

LİBERALİZMİN ANALİZİ

Osman KAYA


Bireysel ve ‘’özgürlükçü’’ bir ekonomi sistemidir.Bu sistemi savunanlara göre doğa yasaları gibi ekonomik hayatında değişmez yasaları vardır. Çalışma , kişisel çıkar, ekonomik özgürlük , serbest değişim ve rekabet gibi olaylar ekonomik hayatın yasalarıdır. Bu yasalar sayesinde meydana gelen sosyal düzenin temeli ‘’ bireysel mülk’’ tür.Kişisel çıkar , kişisel çalışmaya yönlendirir. Kişisel çıkarların karşılaşmasından ekonomik dayanışma doğar , genel çıkar bunun sonucudur. Kişi çalışmalarında kâr aramasında ve meslek seçiminde , biriktirmesinde ve harcamasında serbest bırakılmalıdır. Kişisel zenginlik ve refah bundan doğar. Sosyal refah ve mutlulukta onun sonucu olur.
Dünyadaki ilerleme ve uygarlık hep serbest çalışmanın ürünüdür.

Rekabet sayesinde ise daima daha iyi mal yapılması sağlanmış oluyor. Kişisel çıkar ve özgürlüğün doğal neticesi kişisel mülktür.Kişisel mülkün özgür ve emniyette bulunması toplumun ekonomik düzeninin temelidir gibi fikirleri ileri sürerler. Bu sistemin parolası ‘’bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler ‘’ formülüdür.Bunlar bırakınız herkes dilediği gibi çalışsın biriktirsin , emeğini dilediği fiyata satsın , çalışarak kazandığı şeyi dilediği gibi kullansın , sosyal kanunlar ve müdahaleler ekonomik yasalara karşı gelir , onları sekteye uğratır. Devlet yalnız memleket savunmasına ait büyük işlere , büyük yollar , posta , telgraf vb işlere karışmalı, hatta bunlara bile karışmamalı, sadece güvenlik ve savunma işlerine kavuşmalıdır.
Bu yaklaşıma göre devlet sanayi ve ticaret işlerine karışmamalıdır.( Devlet kötü bir üreticidir.Yani ekonomi işlerinde beceriksizdir.Bu işler onu başarısızlığa sürükler.)derler.

Onların, bırakınız geçsinler , bırakınız yapsınlar formülünün anlatmak istediği şudur:
Gümrükleri kaldırmak , ziraat ve ticarette tamamen serbestlik . Bu formül , görülüyor ki onların açık Pazar arzularının en kestirme ifadesidir.Liberalizm , ancak bir idealin ifadesidir. Hiçbir zaman , hiçbir memlekette tam anlamıyla uygulanma imkanı bulamamıştır.Liberalizm pek çok noktada eleştiriye uğramıştır.Bunları sıralayalım:
1- Bu sistem ekonomik yaşamda doğal yasaların varlığını kabul ediyor. Lakin haksız eldfe edilen nice mülkler ve emeksiz kazanılan servetler vardır. Bunları da doğal yasaların eseri mi sayacağız?
2- Sosyal yaşamın yasaları varsa irade ve ilgilerimizde de kanunlar vardır.Ahlak kanunları , sosyal alemde gördüğümüz haksızlıklara , adaletsizliklere ve sefalete doğru uzanmamızı onlarla mücadele etmemizi emreder.Onların karşısında ilgisiz kalmamıza müsaade etmez.Devletin ilgisiz kalması yüzünden bunca işçi yoksullukları ülkeleri kaplamıştır.Liberalizm bir nevi sosyal kaderciliktir.
3- Kişisel menfaatlerin sosyal düzeni sağlayacaklarını zannetmek hatadır. Büyük şahsi çıkarlar çok kere bir memlekette politik toplumsal veya ahlaksal hareketlere engel olurlar . Yahudi sermayesi milletler içerisinde kendilerinin çıkarlarına uygun olan bu hareketi kösteklemektedir.
4- Liberalizm , kapitalizme yol açmakla insanlar arasında eşitlik idealine en büyük darbeyi indirmiştir. Servet sahipleriyle muzdarip topluluklar arasındaki uçurum günden güne derinleşmektedir.
5- Bu doktrin devleti sosyal yapıdan ayırıyor. Halbuki devlet sosyal yapıdan ayrı bir şey değildir.Belki onun teşkilatlanmış halidir. Sosyal yapının bütün çalışmalarına devletin karışmış olması sosyal düzeni hiçbir zaman başucu olmaz . Belki bu durum toplumun doğal düzenine onun düşüncesi demek olan devletin yön vermesidir.

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Tüm Hakları Saklıdır © 2000 Pazar 53 | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0 532 474 76 40