28 Kasım 2014 Cuma
Rize10 °C
Düğün dikeni yalamak ve bilinç yönlendirme
Osman KAYA: ATATÜRK VE AYDINLANMA
Osman YAZICI: Şehitlik neden
Ali GÜNAY: OKUMAZ-YAZMAZ
Muazzez TİKBAŞ: ATATÜRK VE DÜNYA
Karakter boyutu : 12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
Kemençe Türk çalgısıdır
09 Ocak 2008 Çarşamba 19:29

Kemençe Türk çalgısıdır

Karadeniz'in simgesi kemençenin 18. yüzyıl sonlarına kadar Türk müziğinin tek yaylı sazı olduğu öğrenildi.
Türkiye'nin önemli değerlerinden biri olan kemençenin Yunanistan'a, 1924'ten sonra göç eden Rumlar tarafından götürüldüğü kaydedildi. Karadenizlileri horon teperek coşturan çalgısı olan kemençe, günümüzde usta yetişmediği için zamana yenik düşme tehlikesi ile karşı karşıya. Ordu'da kemençe sanatının yok olmaya başlarken, Giresun ve Trabzon illerinde kemençe üretimi devam ettiği öğrenildi. Elişçiliği kullanılarak yapılan bir kemençenin 3 günde yapıldığı belirtilirken daha çok ardıç ve erik ağacından
yapılan kemençenin daha çok ses çıkardığı ifade edildi.

Farsça kökenli bir kelime olan kemençe, aynı dildeki keman, (yay, kavis) kelimesi ve küçültme eki çe'nin bir araya gelmesinden oluşur ve yayla çalınan küçük saz anlamını taşırken, Orta Asya'da şekil olarak bugünkü kemençeye tam benzemeyen, fakat onun atası sayılabilecek bir çok saz görülüyor. Orta ve Uzak Asya Müslüman ve Moğol saz takımlarındaki yaylı sazlar incelendiğinde farklı isimlere de rastlanmakla birlikte (örneğin Kırgızistan ve Özbekistan'da Kıyak) çoğunlukla 'Kemençe veya Kemançe' adının verildiğine ve 'Iklığ - Iklık' adıyla beraber kullanıldığına rastlanılıyor. Benzer şekilde Fransa'da 'Pochette (poşet)' İngiltere'de ise 'Kit' olarak adlandırılan ve kemençe ile benzerliklere sahip yaylı çalgı türü olduğu biliniyor. Kemençenin (-çe) ekindeki küçültme anlamı pochette kelimesinde de var. Kemençe kelimesi bugün Türkiye dışında İran, Ermenistan, Yunanistan, Gürcistan, Azerbaycan gibi pek çok ülkede kullanılmakta. Günümüz Türkiye'sinde biri klasik Türk müziğinin Armudi kemençesi, diğeri ise Doğu Karadeniz halk müziğinin Karadeniz kemençesi olmak üzere iki tür kemençe kullanılmakta. 18. yüzyıl sonlarına kadar Türk müziğinin tek yaylı sazı olan kemençenin yerini, Batı'nın önce Viola d'amore'si (sinekemanı adıyla), sonra da Violino'su (keman) aldı. Ancak, Karadeniz kemençesi horonlar sayesinde, armudi kemençe ise 19. yüzyıl ortalarına doğru girdiği fasıl topluluğu içinde günümüze kadar geldi. Karadeniz kemençesi Doğu Karadeniz Bölgesi dışında Yunanistan ve diğer ülkelere göç etmiş olan Karadeniz kökenli mübadil Rumlar tarafından da halen yaşatılmaktadır. Ayrıca, Trabzon ve çevresinden göç eden Ermenilerin de bu sazı kullandıkları bilinmektedir.
Okuyucu Yorumları
UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.
Toplam 5 yorum.
  • inan ulu07 Mart 2011 Pazartesi 21:46ordu

    apdullah usta perşembe kazancılı köyü kücülü mahallesinde oturmaktadır

  • ozhan17 Ekim 2010 Pazar 16:37usta

    abdullah emice perşembeli

  • Fazlı Köse23 Nisan 2010 Cuma 20:44kemence ustasının adı

    resimde görülen kemence ustasının adı ABDULLAH AY dır..Ordu-Yalıköy de yaşamaktadır..

  • parpali22 Şubat 2009 Pazar 23:15kemençe ustasının adı ne

    çok güzel anlatmıssınız ama resmını çekmış olduğunuz ustanın adını soyadını goremedım adresınıde goremedım en azından bunu belırtebılrdınız

  • Atsız SERDENGEÇTİ04 Şubat 2008 Pazartesi 13:57OYLE

    BİLMEYENLER ÖĞRENİRSE İYİ OLUR.BENİM HİÇ ŞUPHEM YOKTU....

  • MANŞETTEN DÜŞMEYENLER




    ANALİZ
    ÜYE İŞLEMLERİ